Cum ajuți atunci când îți recunoști limitele personale? De la a spune DA la orice, la granițe sănătoase.

 „A îndrăzni să ne setăm limite înseamnă să avem curajul să ne iubim, chiar dacă asta uneori implică riscul de a-i dezamăgi pe ceilalți.” – spune cercetătoarea și autoarea Brene Brown.


Poate că te întrebi care sunt aceste limite și cum ne afectează relațiile cu cei din jur. De fapt, a avea limite ne definește pe fiecare dintre noi, făcând o distincție clară între cine suntem și cine nu suntem, ce ne este specific nouă și ce nu. Astfel, fiecare dintre noi trebuie să știe sau să învețe și să recunoască aspectele ce țin de propria persoanlă și cele care nu ne reprezintă.  

 

Un semnal de alarmă care ar putea să te ajute să îți dai seama că ai o problemă legată de stabilirea limitelor în relație cu ceilalți este atunci când te vezi pusă în situații în care îți este greu să spui nu sau să refuzi de teamă că vei supăra sau dezamăgi pe cineva apropiat. Nu este de neglijat nici momentul în care observi că mai mereu tu rezolvi problemele celorlalți, că tu ești cea responsabilă, tu dai sfaturi celor dragi, însă nu aduci niciodată în discuție și problemele tale, nevoile tale.

 

Adela Szenteș, psihoterapeut în cadrul Asociației ANAIS, împreună cu învingătoarele din programul #ȘiEuReușesc au definit granițele nesănătoase după cum urmează:

- A acționa împotriva valorilor personale pentru a le face pe plac celorlalți

- Intruziune prin faptul că nu respecți granițele celuilalt

- A-i lăsa pe alții să te definească

- A te aștepta și a considera că ceilalți pot să-ți îndeplinească nevoile în mod automat

- A te simți jenată sau vinovată atunci când spui NU

- A nu-ți lua apărarea sau a tăcea când ești tratată abuziv

- A accepta avansuri, vorbe cu subînțeles și conotații de natură sexuală, atingeri sau relații sexuale pe care nu ți le dorești

- A fi de acord cu limitele altcuiva mai puțin cu ale tale

 

Cinci mesaje cheie pentru a stabili limite sănătoase:

1.Este important să știi că ai dreptul la granițe sănătoase, la limite personale ce acționează ca filtre, permițând să intre în viața ce este acceptabil și ținând deoparte ceea ce nu este.

2. Ascultă-te și să conștientizează că nevoile și sentimentele tale sunt la fel de importante ca ale altora. Gândirea generală a femeilor este că nevoile soțului și ale copiilor sunt mai importante decât ale lor. Dacă o femeie este obosită psihic și fizic pentru că a pune mereu pe primul loc pe ceilalți, nu numai că îi distruge propria sănătate emoțională și fizică, dar își și privează familia de prezenta ei completă în viața lor.

3. Ai permisiunea de a spune NU sau de a  învață să spui NU! Adeseori se ține cont prea mult de nevoile celorlalți fără a avea grijă de nevoile proprii. Nu înseamnă egoism atunci cand avem grijă de propriile noastre nevoi. Beneficile pentru starea noastra de bine apar aunci când învățăm să ne respectăm propriile dorințe, granițe personale, limite sănătoase fără a face favoruri pe propria cheltuială emoțională.

4. Observă și identifică acțiunile și comportamentele pe care le găsești inacceptabile. Asumă-ți atunci când alții ți-au depășit limitele, fă-te înțeleasă, lasă să se vadă acest lucru, exprimă-te, spune pe nume (fără a răni și a jigni) arată-le că nu te-ai simțit respectată. Nu-ți fie frică să le spui altora când ai nevoie de spațiu emoțional și fizic. Dă-ți voie să fii cine vrei să fii fără a cere altora consimțământul. În acest moment al vieții tale știi cine ești, ce vrei să faci și când trebuie să pleci dintr-un mediu toxic.

5. Poartă cu tine convingerea faptului că tu știi ce este cel mai bine pentru tine, că tu îți știi nevoile, că te cunoști și ești autoritatea supremă în ceea ce te privește. Tu știi ce vrei și cât valorizezi. Nimeni altcineva nu ia decizii pentru tine.

 

Și... nu uita: cei care nu le respectă granițele celorlalți au ei înșiși probleme cu granițele. Acest lucru îi îndepărtează de propria persoană, dar și de ceilalți. Fie aleg să îi controleze pe ceilalți, fie au ei nevoie să fie permanent validați, lăudați și apreciați de cei din jur. Pentru a avea relații sănătoase este important să învățăm să ne ascultăm simțurile, să conștientizăm ce ne face bine și ce nu ne mai face bine și să avem curajul de a impune limite, atunci când este cazul.

--------------------------------------

Acest material a fost realizat în cadrul atelierelor pentru dezvoltare personală #ȘiEuReușesc București, cu sprijinul psihoterapeut Adela Szenteș (Asociația ANAIS). #ȘiEuReușesc Comunitatea București este un proiect organizat de A.L.E.G. (www.aleg-romania.eu) susținut prin Fondul IKEA pentru Egalitate de Gen, finanțat de IKEA România și gestionat de Fundația Comunitară București.

Le mulțumim pentru contribuție și participarea la ateliere învingătoarelor din București.

Înapoi